به گزارش فصل تجارت،با وجود رسیدن قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران به بیش از 10 میلیون تومان مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک اظهار داشت که قیمت مسکن به ثبات رسیده و نباید در سال 98 انتظار جهش دوباره قیمت مسکن را داشته باشیم. خسروی پیش‌بینی کرد رشد قیمت مسکن سال آینده کمتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.
کاهش 24 درصدی معاملات در تهران 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با ارائه آماری از کاهش 4 درصدی معاملات مسکن در کل کشور و کاهش 24 درصدی معاملات در تهران از ابتدای سال 97 تا آخر بهمن ماه خبر داد و گفت: آمار اتحادیه مشاوران املاک چون بر اساس کدرهگیری ثبت شده است، از آمار مراکز دیگر دقیق‌تر است، افزود: بازار مسکن تحت تأثیر 4 بازار ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژی قرار دارد و 4 جهش قیمتی بازار مسکن از ابتدای انقلاب تا کنون رخ داده که تحت تأثیر این بازارها بوده است. خسروی با اشاره به مخالفت وزیر راه و شهرسازی با افزایش وام خرید مسکن گفت: افزایش وام باید مداوم باشد مثلاً همیشه وام 80 درصد قیمت ملک را پوشش دهد و هر گاه قیمت مسکن جهش یافت همپوشانی وام نیز به این میزان برسد نه این‌که میزان تسهیلات را چند سال تغییر ندهیم.
ایرانی‌ها 8 هزار ملک در ترکیه خریدند
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه گفت: در 10 ماه گذشته ایرانی‌ها 8 هزار ملک در ازمیر خریدند. او نسبت به سند این املاک به خریداران هشدار داد.
خسروی گفت:در ترکیه دو نوع سند برای ملک صادر می‌شود که یک سند اولیه توسط شهرداری با پیشرفت 50 درصدی ساخت صادر می‌شود که ارزش قانونی ندارد.به گفته خسروی سند دوم فقط با تصرف و اقامت در ملک صادر می‌شود یعنی حتماً خریدار باید در ملک خریداری شده ساکن شود تا بتواند سند را دریافت کند.سند اول در خرید و فروش ملک یا گرفتن اقامت هیچ اعتباری ندارد. خسروی افزود: کسانی که برای گرفتن اقامت اقدام به خرید ملک در ترکیه می‌کنند معمولاً سند اولیه به آنها داده می‌شود که اعتباری در آینده ندارد و ما به خریداران این هشدار را می‌دهیم که فقط سند دوم معتبر است.قیمت ملک در ازمیر متوسط 6 میلیون تومان و متوسط متراژ املاک خریداری شده از 70 تا 350 متر است. وی در مورد خرید ملک در گرجستان نیز توسط ایرانی‌ها گفت: خرید ملک توسط ایرانی‌ها در گرجستان شتاب‌زده بود و حالا دولت گرجستان اعلام کرده که اجازه نمی‌دهم ایرانی‌ها و سایر شهروندان کشورهای دیگر در این کشور ملک بخرند، لذا این موضوع موجب مشکلاتی شده است.
عرضه مسکن با تخفیف 8 تا 10 درصد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: ششمین نمایشگاه املاک و مستغلات از 10 تا 13 اسفندماه 1397 برگزار می‌شود. در این نمایشگاه قرار شده سازندگان، املاک خود را اعم از مسکونی و تجاری با تخفیف 8 تا 10 درصد عرضه کنند.