به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس داده‌های اولیه و غیرقطعی سامانه اطلاعات بازار املاک ایران در به‌روزرسانی انجام شده تاکنون، طی ۱۰ روز نخست بهمن ماه حدود ۲ هزار و ۳۵۰فقره معامله فروش آپارتمان در تهران انجام و در این سامانه ثبت شده است.

در صورتی که دمای کنونی بازار مسکن که البته دمای بالایی محسوب نمی‌شود، ادامه پیدا کند و در دو دوره ۱۰ روزه دیگر بهمن ماه شاهد همین تعداد معاملات باشیم، آمار معامله مسکن در بهمن پس از چند ماه ریزش و کاهش ماهانه پیاپی، قدری افزایش خواهد یافت و به بیش از ۷ ‌هزار فقره خواهد رسید.

این در حالی است که در دی تعداد آپارتمان‌های فروخته شده طبق گزارش بانک مرکزی تقریبا ۶ هزار و ۸۰۰فقره بوده است. اگر این نشانگان دریافتی از بازار مسکن بهمن ماه به صحت نزدیک باشد، انتظار افزایش حدود ۳ درصدی معاملات در پایان این ماه نسبت به دی دور از انتظار نیست. هر چند این میزان رشد ناچیز به نظر می‌رسد، اما با توجه به اغمای بازار مسکن در ماه‌های اخیر، یک اتفاق خوشایند محسوب می‌شود.

واسطه‌های ملکی با پیش‌بینی توقف روند ریزش ماهانه پیاپی معاملات مسکن در بهمن ماه دو علت برای این موضوع ذکر می‌کنند؛ نخست گرمای سنتی بازار مسکن در ایام شب عید که حتی در شرایط رکودی نیز می‌تواند لرزش خفیفی در وضعیت بازار ایجاد کند و دوم ثبات نسبی قیمت‌های پیشنهادی در هفته‌های اخیر که سبب شده متقاضیان مسکن با اطمینان بیشتر نسبت به همخوانی ارزش ملک با قیمت پیشنهادی فروشنده، پا پیش بگذارند و برای خرید اقدام کنند.