به نقل از دنیای اقتصاد، براساس اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، شیب رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در فاصله ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر ماه، نزدیک به ۳برابر شده و از حدود ۳۰ درصد به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

این در حالی است که شیب رشد اجاره‌بها، کمتر از دوبرابر افزایش پیدا کرده است. تورم اجاره در این فاصله از حدود ۱۱ درصد به ۱۹ درصد افزایش یافته است. درباره شیب کاملا متفاوت تورم مسکن و اجاره طی ماه‌های اخیر در بازار مسکن تهران، دو علت را می‌توان مطرح و بررسی کرد.

علت اول به درجه حساسیت به قیمت‌ها در بازارهای خرید و اجاره مسکن مربوط می‌شود. میزان واکنش مستاجرها به افزایش اجاره‌بها خیلی بیشتر از واکنش خریداران به قیمت مسکن است. بازار اجاره، معمولا شانس آخر متقاضیان مسکن به حساب می‌آید بنابراین در بازار خرید مسکن ممکن است متقاضیان در مواجهه با جهش قیمتی، دست به دو اقدام بزنند.

در اقدام اول احتمالمهاجرت به شهرهای اطراف تهران وجود دارد؛ حرکتی که در تابستان امسال بازار شاهد آن بود و مشخص شد شهرهای جدید اطرافپایتخت با رشد قابل‌توجه تقاضای خرید مسکن روبه‌رو شده است.

در اقدام دوم نیز برخی متقاضیان خرید مسکن برای مدتی دست از جست‌وجو در این بازار می‌کشند و مجددا به اجاره‌نشینی تا بازگشت آرامش قیمتی، رو می‌آورند. اما در بازار اجاره، کمترین تغییر صعودی اجاره‌بها، با مقاومت اجاره‌نشین‌ها و کاهش شدید معاملات جدید اجاره روبه‌رو می‌شود و تعداد قراردادهای تمدیدی در این حالت نسبت به اجاره‌نامه‌های جدید افزایش پیدا می‌کند.

در ماه‌های اخیر همچنین به دلیل آنکه تقاضای جست‌وجوگر در بازار خرید مسکن هم به شکل مصرفی و هم به شکل سرمایه‌ای قابل‌توجه بود – دست‌کم در نیمه اول امسال- سطح قیمت مسکن با شیب تند شروع به افزایش کرد.

از طرفی، اثرگذاری تحولات بازارهای رقیب بر بخش مسکن، عمدتا از طریق قیمت خرید و فروش، ظاهر شد و در بازار اجاره، این اثرگذاری چندان محسوس نبود. روند گذشته تغییرات اجاره‌بها در تهران نیز بیانگر آن است که دامنه نوسانات اجاره‌بها کمتر از نوسانات شدید قیمت مسکن است. اجاره‌بها معمولا در بلندمدت با شیب ملایم رو به افزایش است اما میزان رشد آن مابین تورم عمومی و تورم مسکن است.