به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تازه‌ترین گزارش رسمی مربوط به اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور از افزایش معاملات خرید زمین و املاک مسکونی کلنگی خبر می‌دهد که نشان دهنده رشد تقاضا برای تامین مهمترین جزء ساخت واحدهای مسکونی در بهار امسال است.

براساس این آمارها، در بهار ۹۷، تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل -بهار ۹۶- حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است. کارشناسان بازار ملک این افزایش را به معنای افزایش تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی در کشور تعبیر می کنند.

همچنین در بهار ۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کل کشور به یک میلیون و ۳۳۷ هزار تومان رسیده است که نسبت به فصل قبل ۳٫۶ درصد ودر مقایسه با فصل مشابه سال قبل یعنی بهار ۹۶ معادل ۲۹ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده افزایش محسوس سطح قیمت زمین در بازار کشوری ملک است.

میانگین مساحت زمین‌های معامله شده در بازار مسکن شهرهای کل کشور در بهار ۹۷ نیز براساس گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن کشور در این فصل، برابر با ۳۳۹ مترمربع اعلام شده است.

کارشناسان می‌گویند افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی در نقاط شهری کشور به معنای اعلام آمادگی سازندگان برای خروج از دوره رکود ساختمانی و در نتیجه افزایش عرضه واحدهای مسکونی نوساز طی حداکثر دو سال آینده است؛ هر چند طی ماه‌های اخیر هزینه‌های ساخت و ساز به طور محسوس افزایش یافته است و بخشی از سازندگان به دلیل بلاتکلیفی از بابت تخمین هزینه‌های ساخت مسکن فعلا از ساخت واحدهای مسکونی انصراف داده و به طور موقت آغاز پروژه‌های جدید ساختمانی را متوقف کرده‌اند اما این آمارها نشان می‌دهد میل به خروج از رکود ساختمانی و اجرای پروژه‌های جدید مسکونی لااقل در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش هیبنا، در این میان، برقراری مجدد جریان پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن به سازندگان واحدهای مسکونی به اعتقاد کارشناسان و اذعان فعالان بازار ساخت و سازهای مسکونی یکی از مهمترین مشوق‌ها در خروج از رکود ساختمانی در مناطق شهری کشور بوده است که منجر به رشد ۲۸ درصدی حجم معاملات زمین و املاک کلنگی در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته شده است. بانک مسکن از ابتدای امسال پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن را از سر گرفت.

از ابتدای سال جاری به منظور حمایت از سازندگان وانبوه‌سازان سازنده واحدهای مسکونی متناسب با الگوی تقاضای مصرفی مسکن، بانک مسکن در نقش بانک تخصصی و توسعه‌ای حوزه مسکن، پرداخت مجدد تسهیلات بدون سپرده و سه رقمی ساخت مسکن را آغاز کرده است.

براین اساس، به آن دسته از سازندگان حرفه‌ای و انبوه‌سازانی که اقدام به ساخت واحدهای مسکونی ریزمتراژ،کوچک متراژ و میان متراژ معمولی به منظور عرضه این واحدها به متقاضیان مصرفی بازار مسکن کنند تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن پرداخت می‌شود. این سیاست در ادامه حمایت از سمت عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی مصرفی و تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی و همچنین بنیه مالی سازندگان حرفه ای برای ساخت واحدهای پرتقاضا در بازار ملک اجرا شده است که به اذعان کارشناسان و فعالان بازار مسکن بخش قابل توجهی از افزایش تقاضا برای خرید زمین و املاک کلنگی و شروع پروژه‌های ساختمانی جدید ناشی از برقراری همین مشوق ساختمانی بوده است.

مطابق با گزارش‌های رسمی،در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در بازار مسکن شهرهای کشور معادل ۴ میلیون و ۵۳۳ هزار تومان و با میانگین مساحت ۲۵۶ مترمربع در استان تهران و کمترین آن با میانگین حدود ۱۰۰ هزار تومان و مساحت ۸۰۷ مترمربع مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از سوی دیگر کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده در این فصل مربوط به استان بوشهر با ۲۶ هزار تومان و بیشترین میزان آن مربوط به استان تهران با ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور در بهار ۹۷ استان مازندران با ۱۴٫۳ درصد دارای بیشترین سهم و استان خراسان جنوبی با ۰٫۰۳ درصد دارای کمترین سهم است.