به نقل از دنیای اقتصاد، اگر چه بخشی از علت ریزش معاملات خرید مسکن ناشی از تضعیف قدرت خرید در اثر جهش‌های پی در پی قیمت بوده اما گروهی از متقاضیان انتظار دارند توفان قیمتی که از اواخر سال گذشته در بازار مسکن شروع شد، در نیمه دوم سال از بازار خارج شود. این گروه به دنبال بروز شرایط مناسب – آرامش نسبی- در نیمه دوم سال برای ورود مجدد به بازار است.

ماه گذشته تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده در تهران ۳۰ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۹۶ افت کرد. حجم معاملات در مرداد ماه همچنین ۵ درصد نسبت به تیر کاهش یافت.سطح فوق العاده متورم‌شده قیمت آپارتمان مهم‌ترین علت ریزش معاملات است؛ اما در این میان، تصوری که در اوایل امسال در بین خریداران مسکن از بابت گران‌تر شدن ملک وجود داشت و همین نگاه باعث عجله افراد در انجام معاملات شد، در حال حاضر نسبت به ماه‌های قبل، در بین گروهی از متقاضیان، از بین رفته است.

این تغییر انتظارات می‌توان بر جو روانی بازار مسکن اثر مثبت بگذارد و به محدود شدن دامنه نوسان صعودی قیمت کمک کند. وضعیت سطوح قیمتی آپارتمان‌ها در برخی از محله‌های پایتخت نشان می‌دهد: بهای تعیین شده در فایل‌های فروش نه تنها با قدرت خرید غالب جمعیت متقاضی مسکن در این محله‌ها همخوانی حداقلی را از دست داده که با قیمت‌های فروش آپارتمان در محله‌های مرغوب مجاور برابری می‌کند.

این برابری البته از نگاه کارشناسان ناشی از به‌هم خوردن رابطه نسبی قیمت مسکن در محله‌ها تحت تاثیر جهش زودتر قیمت در محله‌های پرمعامله، ارزیابی می‌شود؛ اما نتیجه آن فعلا به ظهور علائم رکود اولیه در بازار معاملات مسکن منجر شده است.

در حال حاضر متقاضیان خرید مسکن انتظار دارند قیمت‌ها بیش از این –با شیب رشد ماه‌های گذشته- افزایش پیدا نکند. علت این انتظار از یکسو به رفتار تورم ملکی در دوره‌های جهش قبلی و از سوی دیگر به عبور قیمت‌های فعلی از آستانه‌تحمل طیف وسیعی از جامعه تقاضا برمی‌گردد.

جست‌وجوهای ملکی متقاضیان خرید مسکن و نوع برخورد آنها با واسطه‌های ملکی از پس زدن فایل‌های فروش توسط جمع زیادی از متقاضیان حکایت دارد که همین موضوع یک علامت روشن از پرشدن ظرفیت پذیرش رشد بیشتر قیمت در بازار مسکن است. اگر انتظار غالب تقاضای مسکن مورد پذیرش و عمل سمت عرضه قرار بگیرد می‌توان به رونق شکننده معاملات در نیمه دوم سال امیدوار بود؛ در غیر این‌صورت، باید شاهد رکود سنگین بود.