به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس اتحادیه املاک تهران سه توصیه قابل توجه برای مردم دارد. او در نخستین توصیه‌اش می‌گوید که مردم در زمان گرانی و افزایش قیمت‌ خانه حریص نشوند و به بازار مسکن هجوم نیاورند.

او در توصیه دومش به خانه اولی‌ها گوشزد می‌کند: کسانی که قصد مصرف دارند و به بنگاه‌های املاک مراجعه می‌کنند، خانه مورد نظر خود را براساس بودجه مالی خود خریداری کنند. اما توصیه سوم این فعال بازار مسکن به سرمایه‌گذاران و دلالان مرتبط می‌شود. او می‌گوید که مردم چنانچه قصد دارند نقدینگی خود را در حوزه مسکن برای انجام سرمایه‌‌گذاری تزریق کنند، باید با احتیاط بیشتری در این مسیر گام بردارند.

در ادامه مشروح گفتگوی تجارت‌نیوز را با مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران می‌خوانید:

آخرین آمار بانک مرکزی حاکی از رشد بیش از ۵۴ درصدی قیمت مسکن و کاهش معاملات این بازار طی تیر ماه امسال در تهران است. حال در این بازه زمانی عده‌ای معتقدند که رشد قیمت‌ مسکن منجر به قفل شدن معاملات شده است، آیا بازار مسکن قفل است؟

آمارهای بانک‌ مرکزی را نمی‌توان منکر شد. از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد معاملات مسکن از رشد ۵۴ درصدی برخوردار بوده است. در حقیقت ما رشد تعداد معاملات مسکن را شاهد هستیم که این موضوع نشان از بهبود بخش اقتصاد کشور خبر می‌دهد. اما اینکه عده‌ای در این بازار می‌گویند رکود بخش مسکن را فرا گرفته، این موضوع واقعیت ندارد. آمارها نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای خرید مسکن رشد داشته، بنابراین ما رکودی را در این حوزه شاهد نیستیم. اینکه مداما در رسانه‌ها بگوییم فلان بازار گرفتار رکود است، همین جمله منجر به رکود یا تشدید رکود در بازارها می‌شود. ما معتقدیم وضعیت فعلی در حوزه املاک خوب است.

در گوشه و کنار بازار شاهد شنیدن اخباری مبنی بر افزایش قیمت مسکن هستیم. آمارهای بانک مرکزی هم حاکی از رشد قیمت مسکن است. در این باره برخی فعالان حوزه مسکن می‌گویند که نرخ رشد در برخی مناطق بیش از آمار رسمی است. چه عامل‌هایی در گرانی یا افزایش قیمت مسکن نقش دارند؟
چنیدن مولفه وجود دارد که همیشه این عوامل در افزایش نرخ مسکن نقش داشته‌اند. میزان معاملات و رشد شاخص بورس، رشد قیمت ارز، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و طلا عمده‌ترین دلایلی است که در رشد قیمت مسکن نقش دارند. از این رو یکی از مطالبات اصلی ما از مردم این است، در زمان گرانی قیمت‌ها حریص نشوند و به بازار هجوم نیاورند. متاسفانه رفتار ما در زمان گران‌تر شدن اقلام مصرفی یا کالاهای سرمایه‌ای برعکس است.

چشم‌انداز بازار مسکن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توان به ثبات قیمت مسکن امیدوار بود؟

همیشه باید به اقدامات مسئولان جهت ثبات قیمت‌ها امیدوار باشیم. طی یک ماه اخیر با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که با حضور مسئولان وزارت راه وشهرسازی برگزار شد نشست‌های مختلفی را ترتیب دادیم. در این نشست‌ها پیشنهاد دادیم که در بخش خرید و فروش مسکن افزایش سقف وام مسکن از سوی بانک عامل، کمک به فعال شدن بخش‌خصوصی، پیش رفتن به سمت صنعتی‌سازی و احیای بافت‌های فرسوده با کمک بخش‌خصوصی و در بخش رهن و اجاره نیز ارائه وام‌های ثانویه از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی اجرا شود، تا به این شکل به ساماندهی اقتصادی کشور در این بخش کمک کنیم. این درحالی است که این نوع برنامه‌ها هنوز تا مرحله اجرا فاصله دارد اما با وجود این به برنامه‌های دولتمردان و مسئولان کشور اعتقاد داریم.

آیا شرایط فعلی زمان مناسبی برای خرید خانه است یا خیر؟

همیشه توصیه‌مان این بوده که مردم در صورت نیاز خانه مورد نظر خود را خریداری کنند. اما در مقابل این را هم می‌گویم که مردم چنانچه قصد سرمایه‌گذاری دارند باید با احتیاط بیشتری خانه مورد نظر خود را خریداری کنند.چرا که امروز در آبستن حوادث مختلف قرار داریم. در سال‌های گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن سابقه‌های مختلفی را داشتیم که مردم در شرایط بد سیاسی عجولانه تصمیم گرفتند و در بخش‌های متعدد حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کردند و بعد از آن نیز برخی تحرکات و جریان‌های سیاسی شکل گرفت که منجر به شکست سرمایه آنها شد.

به عنوان مثال در تیر ماه سال ۶۶ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق صادر شد در عین حال با صدور چنین قطعنامه‌ای قطعه ۵۹۸ بهشت زهرا نیز مملو از اجساد شد یعنی عده‌ زیادی از سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن راهی قبرستان‌ها شدند.

بنابراین ما از قدیم با نمایان شدن جریان‌ها و التهابات سیاسی سابقه برخی خسارت‌های جانی و مالی داشتیم. در اقتصادی که سیاست در آن دخیل است باید اقدامات جهت سرمایه‌گذاری با مطالعه بیشتری انجام شود. حال امروز هم با یکسری التهابات سیاسی و اقتصادی رو به رو هستیم. بنابراین توصیه‌مان به سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن این است که با بینش باز سیاسی و اقتصادی وارد بازار شوند. در حقیقت سرمایه‌گذاران حوزه ملک باید با گوش و چشم باز وارد میدان شوند در غیر این صورت به ضررشان تمام خواهد شد.

برخی فعالان یا کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که در بازار مسکن حباب وجود دارد، در این شرایط پر تلاطم اقتصادی حباب بازار مسکن چند درصد است؟

نمی‌دانم این حباب و کارشناسان حباب‌شناسی در حوزه مسکن از کجا آمده‌اند!؟ در بازار مسکن واژه حباب معنایی ندارد. در این شرایط بحرانی و حساس مالکان هم براساس شرایط روز ملک خود را قیمت‌گذاری و بعد به معرض فروش می‌رسانند.

قیمت مسکن را مالک تعیین می‌کند. مالک هم در زمان بحران براساس شرایط روز یعنی قیمت مصالح ساختمانی، میلگرد و اجرت کار قیمت ملک را قیمت‌گذاری می‌کند.بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که ۱۲ یا ۲۰ درصد در بازار مسکن حباب وجود دارد؛ چرا که ما امانت فروشان مردم هستیم.

ما نیز همانند دیگر فعالان اقتصادی دوست داریم که بازار شرایط خوبی داشته باشد تا بتوانیم به حق‌الزحمه خود دست پیدا کنیم. به‌واقع در هر شرایط ما خواستار واقعی شدن قیمت‌ها هستیم. زمانی که قیمت مسکن گران می‌شود روند فعالیت ما نیز کسادی را به همراه دارد. بنابراین ما خواستار افزایش قیمت‌ها نیستیم.

باید اعلام کرد که در شرایط بحرانی قرار داریم به همین دلیل قیمت مسکن هنوز ثبات پیدا نکرده است که متوجه شویم میزان رشد قیمت‌ها تا چه حدودی بوده است.

برخی فعالان اقتصادی براین باورند که با رشد بیش از ۵۴ درصدی قیمت مسکن رکود بر نحوه فعالیت مشاوران املاک اثر گذاشته است. اکنون مشاوران املاک در چه حال و روزی قرار دارند؟

آمارها نشان می‌دهد روند اقتصادی حوزه مسکن مطلوب است. افرادی که غیرکارشناسانه صحبت می‌کنند قصد گمراه کردن مردم را دارند. در این شرایط باید براساس ضوابط و مدارک سخن گفت. این سخن که رکود دامن‌گیر املاکی‌ها شده سخنانی بی‌پایه و اساس است.

تارنمای سامانه املاک نشان می‌دهد که رکودی در بازار املاکی‌ها مشاهده نمی‌شود. این درحالی است که آمار بانک مرکزی هم رشد تعداد معاملات مسکن را نشان می‌دهد. در طول نظام جمهوری اسلامی ما سه بار در سال‌های ۶۸، ۸۶ و ۹۱ شاهد جهش قیمت‌ها در حوزه مسکن بوده‌ایم. باید اعلام کرد که در شرایط بحرانی قرار داریم به همین دلیل قیمت مسکن هنوز ثبات پیدا نکرده است که متوجه شویم میزان رشد قیمت‌ها تا چه حدودی بوده است. حال امیدواریم با ارائه برنامه‌های مدون مالیاتی بتوانیم جلوی خرید و فروش مضاعف ملک را بگیریم.

برخی معتقدند مقصران اصلی افزایش قیمت مسکن مشاوران املاک هستند. آیا مشاوران مسکن نقشی در افزایش قیمت‌ها دارند؟

اینکه برخی معتقدند مشاوران املاک دستی در افزایش قیمت‌ها دارند، آدرس اشتباهی است. ما هر کجا که متوجه شویم مشاوران املاک سهمی در گرانی‌ها یا التهابات بازار دارند با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد. ما دلال هستیم. یعنی بر حق فروشنده و خریدار دلالت می‌کنیم و مسکن مورد نظر را با بحث‌های مشاوره‌ای به نفع دو طرف به حداقل می‌رسانیم.

ضروری است که مردم در هر معامله‌ای چهار نکته را رعایت کنند. اول تاکیدمان این است که مردم قرارداد را نخوانده امضا نکنند، برای خرید یا فروش ملکشان مشاوره بگیرند، چنانچه کسی قصد فروش ملکش را دارد طمع نکند و رودربایستی نداشته باشد. در ضمن عمده‌ترین مشکلات حقوقی ما در اتحادیه به تسویه حساب قبوض آب، برق، گاز و … ارتباط دارد که این موضوع ارتباطی به مشاوران املاک ندارد.