به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، روز گذشته کمیسیون عمران مجلس میزبان وزیر راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان و گروهی مرکب از مسولان دفتر اقتصاد مسکن و کارشناسان این حوزه بود تا تدابیر مشترک دولت و مجلس برای آرام سازی جو بازار مسکن و همین طور کنترل روند رشد شدید قیمت و اجاره مسکن، طراحی و بکار گرفته شود.

در این جلسه، ابتدا نمایندگان از وزیر درباره علل تورم شدید قیمت مسکن پرسش کردند.

میانگین قیمت مسکن در تهران با بیش از ۳۰ درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به مرز ۶ میلیون تومان در متر مربع رسیده است.

قیمت مسکن در طول سال های ۹۴ تا اواسط ۹۵، از یک ثبات نسبی همراه با ریز نوسان تک رقمی در برخی ماه ها برخوردار بود اما طی ۶ ماه گذشته شیب رشد آن ناگهان افزایش چشمگیری پیدا کرده است. از اواسط پاییز پارسال تا کنون متوسط قیمت مسکن در تهران نزدیک به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که در طول سال ۹۵ متوسط قیمت مسکن کمتر از ۴۰۰ هزار تومان در متر مربع نوسان کرد.

در همین ماه گذشته، میانگین قیمت آپارتمان ها در تهران ۸ درصد ظرف ۳۰ روز (افزایش ماهانه قیمت) رشد کرد.

این تورم مسکن نمایندگان مجلس را از بابت کاهش شدید قدرت خرید خانوارهای متقاضی مسکن نگران کرده است.

نمایندگان مجلس به دنبال راهی برای کنترل تورم مسکن هستند.

وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه او در جلسه روز گذشته کمیسیون عمران مجلس، بخش اصلی رشد قیمت آپارتمان ها در تهران را معلول متغیرهای بیرونی بازار مسکن از جمله تحولات برجامی و همچنین تحولات بازار ارز اعلام کردند.

در این جلسه، بازنگری کاربردی در قانون پیش فروش مسکن و همچنین تشویق سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی به کوچک سازی، دو تدبیر مشترک دولت و مجلس برای ساماندهی بازار مسکن بود که بر سر آنها توافق به عمل آمد.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات جلسه مشترک مسولان بخش مسکن وزارتخانه با نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران، اعلام کرد: با توجه به تحولات شتابان اخیر بازار مسکن کشور کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میزبان وزیر راه و شهرسازی و معاونان ایشان بود تا شرایط کنونی این بازار از سوی نمایندگان مجلس و وزارتخانه مورد ارزیابی قرار گیرد. به طور کلی در این جلسه، بخش مسکن از منظر نقش و جایگاه آن در اقتصاد کلان، مولفه ها و مشخصات عرضه و تقاضای مسکن و همچنین بازار مسکن در مقایسه با سایر بازارهای موازی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

مظاهریان در کانال تلگرامی خود همچنین درباره این جلسه نوشت: در بخش اول گفت و گوها وزیر راه و شهرسازی ضمن یادآوری هدف چهارسال گذشته دولت برای خروج مسکن از رکود به اقدامات صورت گرفته برای به تعادل رساندن این بازار پرداخت. در واقع باید گفت با توجه به منفی بودن نرخ رشد ارزش افزوده بخش مسکن طی سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ شاهد نرخ مثبت آن با ثبت عدد ۱.۲ درصد بودیم.

همچنین تعداد، مبلغ مبایعه نامه ها، قیمت یک متر مربع واحد مسکونی و تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال ۹۶ رشد مثبتی را از خود نشان داد. ارزش افزوده بخش مسکن در یکسال ۹۶، بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد. این بخش در سال های ۹۱ تا ۹۵، بطور متوسط ۱۰ درصد در سال رشد منفی پیدا کرد اما پارسال از مسیر سقوط خارج شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره جلسه روز گذشته در کمیسیون عمران مجلس همچنین اعلام کرد: وزیر در این جلسه گزارشی از اجرای طرح مسکن اجتماعی ارایه کرد که بر اساس آن مشخص شد در طی سال های ۹۲ تا ۹۶، تعداد ۳۶۱ هزار و ۸۷۲ خانوار کم درآمد تحت پوشش مسکن اجتماعی قرار گرفتند.

از دیگر موارد مطرح شده توسط عباس آخوندی در این جلسه، موضوع صندوق پس انداز مسکن یکم و سیاست های حمایتی وزارت راه و شهرسازی در تقویت آن بود که در این رابطه نیز داده های آماری نشان از آن داشت که این صندوق به شکل موثری تا کنون موفق عمل کرده و بیش از ۴۴۰ هزار خانوار متقاضی مسکن، تا کنون در این صندوق اقدام به سپرده گذاری کرده اند. استقبال از این صندوق به سرعت افزایش یافته و اکنون روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در آن اقدام به باز کردن حساب می کنند.

بخش اصلی گفت و گوهای این جلسه به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر اختصاص یافت و افزایش نقدینگی و تاثیرات روانی خروج آمریکا از برجام در اقتصادکلان و بازار مسکن مورد بحث قرار گرفت. به طور کلی بر اساس آمار و داده های میدانی، بازارهای رقیب بخش مسکن مانند بازار ارز، سکه و بورس متاثر از آثار روانی خروج آمریکا از برجام شوک های هیجانی را تجربه کرده اند که پس از پاسخ وزیر راه و شهرسازی به سوالات نمایندگان، کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، سازمان تعزیرات حکومتی، مرکزآمار ایران و بانک مرکزی بر داده های ارائه شده صحه گذاشتند .

مسولان معاونت مسکن و دفتر اقتصاد مسکن در این جلسه، گزارشی ارایه کردند که نشان می داد طی ماه های گذشته، فقط بازار مسکن نبوده که از التهاب قیمتی، تاثیر پذیرفته بلکه تورم در بازار ارز و سکه نیز دست کمی از بازار مسکن نداشته است.

حامد مظاهریان معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی درباره دستاورد جلسه مشترک دولت و مجلس برای ساماندهی بازار مسکن اعلام کرد: در این جلسه پیشنهاد شد تا در کمیسیون ویژه ای مواردی چون اصلاح قانون پیش فروش ساختمان و همچنین تشویق سرمایه گذاران به ساخت واحدهای کوچک مقیاس برای رونق بازار مسکن و مواردی از این دست که به تقویت عرضه مسکن کمک خواهد کرد، مورد بررسی قرار گیرد.