به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بازار مسکن از آذرماه سال گذشته با تحولات تدریجی در حجم معاملات و متوسط قیمت آپارتمان مسکونی پس از عبور از یک دوره رکود طولانی مواجه شد. این حرکت تدریجی در ماه های پایانی سال گذشته ادامه پیدا کرد. به طوری که مطابق با بررسی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، به طور آهسته نشانه های رونق در بازار مسکن ظاهر شد.

البته به گفته کارشناسان رونق دوره پیش رو برخلاف دوره های گذشته به معنی جهش ناگهانی قیمت ها نخواهد بود. گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در نخستین ماه سال جاری نیز نشان می دهد متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال معادل ۲۹٫۵ درصد رشد داشته است. در این میان این سوال از سوی برخی از متقاضیان مطرح می شود که بازار مسکن هم اکنون در چه شرایطی به سر می برد و آیا با توجه به ظهور برخی نشانه های رونق، ورود متقاضیان مصرفی به بازار در این مقطع صحیح است؟

داوود سوری اقتصاددان در پاسخ به این سوال، با اشاره به آغاز تحولات جدید از ماه های پایانی سال گذشته در بازار مسکن، گفت: در ارزیابی روند بازار مسکن می توان به دو ویژگی اصلی این حوزه در دو سمت تقاضا و عرضه اشاره کرد. به این معنا که به نظر می رسد در حال حاضر بازار از یک سو با رفتار محافظه کارانه از سوی متقاضیان و از سوی دیگر با غلبه کمتر از نگاه سوداگری از سوی بخش عرضه مواجه است.

وی با بیان اینکه در دوره رونق پیش رو بازار مسکن با جنس متفاوتی از سمت تقاضا که دارای دیدگاه محافظه کارانه است روبه رو است، اظهار کرد: تفاوت رفتار سمت تقاضا به طور طبیعی مستلزم رفتار متفاوتی از سوی سمت عرضه نیز است. به این شکل که برای آنکه سمت عرضه یا سرمایه گذار ساختمانی بخواهد در دوره جدید رونق موفق باشد باید شرایط جدیدی را برای پروژه های ساختمانی خود لحاظ کند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه اگر سرمایه گذار ساختمانی بخواهد در دوره جدید موفق در بازار عمل کند باید سه شرط را لحاظ کند، افزود: شرط موفقیت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی ساخت واحدهای مسکونی با سه ویژگی مصرفی، ارزان‌ قیمت و کوچک‌ متراژ است و سرمایه گذاری به شکل قبل جذاب نیست.

به گفته وی دوره رونق کنونی متفاوت از دوره های گذشته است. به بیان دیگر در این دوره، هر کسی حاضر به خرید با هر قیمتی و هر آپارتمانی نیست.

وی درباره ویژگی های دوره رونق کنونی نیز گفت: در این دوره بازار مسکن بیشتر به سمت افزایش تقاضای مصرفی و واقعی، سطح کمتر معاملات در مقایسه با دوره‌های قبلی رونق و محافظه‌کاری بیشتر از سوی متقاضیان و فعالان بازار حرکت می کند بنابراین در واقع با نوعی حرکت سنجیده مخاطبان در بازار مواجه خواهیم بود. در بخش عرضه نیز برخی با هدف کسب بازدهی به صورت موقت وارد ساخت و ساز خواهند شد اما این حضور باید محدود به واحدهای میان متراژ باشد.

سوری در مورد اثرگذاری نوسانات بازار ارز بر سایر بازارها از جمله بخش مسکن و احتمال کوچ سرمایه ها از بازار ارز به سمت بخش مسکن نیز عنوان کرد: سرمایه گذاران کلان بسیار زیرک هستند آنان محاسبه و رفتارهای خاص خود را دارند. در واقع نه فریب برخی تحرکات مقطعی را می خورند نه دست به ریسک بالا می زنند. بنابراین نباید به رفتار سرمایه گذاران کلیشه ای نگاه کرد آنها با حساب و کتاب وارد بازار می شوند.

وی در پایان به خریداران مصرفی بازار مسکن با توجه به شرایط کنونی بازار توصیه کرد با لحاظ مجموع شرایط، به بازار وارد شوند چرا که ورود آنها به بازار برای تامین نیاز مصرفی و سرپناه است.