قیمت مسکن طی چندماه گذشته، رشد داشته است. مسئولان مدعی هستند، مسکن در حال خروج از رکود است، اما کارشناسان می گویند، رکود همچنان پابرجاست و این افزایش قیمت نشان از رونق ندارد. به این ترتیب آنچه مسلم است، این است که قیمت مسکن در تهران با رشد مواجه شده است. به طوری بلومبرگ گزارشی درباره قیمت مسکن در تهران منتشر کرده است.
طبق این گزارش، خریدن خانه با هرقیمتی در تهران سخت است. جواد براتلو، رییس یک بنگاه معاملات ملکی، سرانجام توانست یک خریدار برای یک خانه و باغ در مرکز شهر پیدا کند. قیمت ها توافق شده و قرارداد هم آماده است، اما فروشنده یکباره ناپدید شد و تلفنش را هم جواب نداد.
زمانی هم که فروشنده پیدا شد ، قیمت هرمتر را به 23 میلیون و 500 هزار تومان افزایش داد. البته خریدار هم موافقت کرد، اما این پایان ماجرا نبود. حالا او متری 25 میلیون تومان درخواست کرده است. به گفته یک بنگاه املاک تا دو سه ماه گذشته، فروشندگان در تعقیب خریدارن بودند. اما حالا کاملا برعکس شده است. او می گوید امسال 6 قرارداد مشابه دیگر داشته است که به سرانجام نرسیده است.
در شرایط سخت ارزی، قیمت ها به صورت واقعی افزایش نمی یابد. تنها در یک سال گذشته، قیمت ریال به اندازه یک پنجم ارزش خود در برابر دلار ریزش داشته است و تهرانی ها به دنبال راهی برای محافظت از پس انداز خود هستند.
بلومبرگ به نقل از پرهام گوهری، یکی از بنیانگذاران شرکت Frontier Partners، یک شرکت مشاوره ای کسب و کار چند ملیتی می نویسد: ایرانی ها به طور کلی پول نقد نگه نمی دارند. آنها دارایی هایی مثل ماشین، طلا و ملک می خرند. چرا که نوسانات داخلی و خارجی به معنی سقوط ارزش ریال است.
در حالی که نرخ رسمی ارز 37440 ریال است، اما نرخ بازار رقمی دیگر را نشان می دهد. چند دفتر مبادله ارز بسته و بعضی معامله گران متهم به تحریک بازار شدند. بانک مرکزی هم در تلاش برای جذب سپرده و توقف سقوط ارزش ریال است. بانک مرکزی سپرده های بلندمدت 20 درصدی را مجاز اعلام کرده است.
آخرین باری که تهران شاهد افزایش قیمت مسکن بود، در نیمه اول سال 2013 اتفاق افتاده بود. آن زمان تورم تقریبا 40 درصد بود و ریال هم یک سوم ارزش خود را در برابر دلار از دست داده بود.
قرار بود با توافق هسته ای، اقتصاد ایران بهبود پیدا کند و صادرات نفت هم با رشد همراه باشد. اما سرمایه گذاران خارجی همچنان درگیر موافقت نامه های بین المللی هستند. ترامپ هم برهمین اوضاع دامن زده است. ایران چشم انداز جذب 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی سالانه دارد، اما طی چهارسال گذشته تنها 25 میلیارد دلار دریافت کرده است.