نوآوران آنلاین

عباس شوکتی افزود: برخی ها با ایجاد جو روانی به دنبال القا این مساله هستند که قیمت مسکن همواره در حال افزایش است و خریداران باید مسکن مورد نیاز خود را در کوتاه مدت خریداری کنند، زیرا در سال آینده قیمت ها افزایش زیادی خواهد داشت.
 
وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد زمینه افزایش قیمت مسکن در بازار وجود ندارد و متقاضیان نباید شتاب زده با قیمت های بالا مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند و سال آینده نه تنها قیمت ها افزایش نخواهد داشت بلکه با کاهش هم مواجه خواهد شد.
 
به گفته شوکتی، با توجه به وضعیت اقتصادی در سال جاری و سال اینده هیچ اتفاق خاصی در بازار مسکن متصور نیست و رفتار بازار مسکن و رشد قیمت ها در این بخش متناسب با تورم عمومی کشور در نوسان خواهد بود.
 
این کارشناس با بیان این که در دی‌ ماه جاری در تهران 19 هزار معامله مسکن انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قیمت مسکن 15 درصد افزایش یافت، یادآورشد این در حالی است که در 10 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت مسکن در حدود 8 درصد بوده است.
 
وی گفت: در 9 ماهه نخست سال جاری متوسط قیمت مسکن که در شهر تهران معامله شد 4 میلیون و 100 هزار تومان بود، اما در دی ماه سال جاری با ورود عده ای سوداگر به بازار متوسط قیمت ها بدون هیچ دلیلی به 5 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت در حالی که شرایط اقتصادی ایجاب می کند رشد قیمت ها در این بخش در حد نرخ تورم عمومی افزایش پیدا کند.
 
شوکتی با اشاره به بودجه دولت در سال آینده خاطرنشان کرد: با توجه به این که دولت در بودجه آینده برای ارائه خدمات عمومی واحدهای نوساز افزایش قیمت پیش بینی نکرده است، لذا سال 97 شاهد آنچنان رشد قیمت ها در بازار مسکن نخواهیم بود.
 
وی، خواستار ورود مصرف کنندگان واقعی د بازار مسکن شد و گفت: ورود مصرف کنندگان واقعی در بازار هرگونه سوداگری را در بازار مسکن کشور از بین خواهد برد و در این صورت حباب قیمت ها نیز در برخی از مناطق شهری از بین خواهد رفت.
 
به گفته وی، در سال های گذشته تقاضا در بازار مسکن همواره دو دسته مصرفی و سرمایه گذاری داشته است و خوشبختانه در سال های اخیر به علت سیاست های دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن، عملا کسانی که در حوزه مسکن برای کسب سودهای بادآورده سوداگری می کردند از این بخش خارج شدند و هم اکنون مصرف کنندگان واقعی در بازار به دنبال خرید مسکن مورد نیاز خود هستند.
 
این کارشناس حوزه مسکن با بیان این که مردم معمولا سرمایه‌های خود را در بخش‌های سودآور، سرمایه ‌گذاری می‌کنند، اظهارداشت: بین سال‌های 86 تا 92 بازار مسکن سود فراوانی برای سرمایه گذاران داشت اما هم اکنون سود سرمایه گذاری در حوزه مسکن کشور در حد نرخ تورم و در نقطه معقولی قرار دارد.
 
وی بیان کرد: 2 میلیون و 600 خانه خالی در کشور وجود دارد و حدود 500 هزار واحد مسکونی در تهران خالی مانده است، لذا وجود واحدهای خالی در کشور نشان می دهد که زمینه افزایش قیمت مسکن در کشور وجود ندارد.
 
شوکتی اظهارداشت: در مجموع در کشورمان حدود 24 میلیون خانوار وجود دارد و تعداد واحدهای مسکونی در کشور 27 میلیون دستگاه است که از آن 2 میلیون و 600 هزار واحد خالی مانده است، بنابراین در این شرایط نباید انتظار افزایش قیمت ها را در بازار داشته باشیم مگر این که عده ای به دنبال سوداگری و کسب منافع زیادی در بازار باشند.