مراسم تودیع و معارفه معاون سابق و جدید معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی دیروز در شرایطی انجام شد که وزیر راه و شهرسازی در جریان این مراسم با انتقاد از وضعیت شهرهای تهران، مشهد و سایر کلان‌شهرها، گفت: در همه نقاط شهر عدم تعادل مشاهده می‌شود و 25 درصد جمعیت شهری ایران در یک نقطه بسیار فشرده جمع شده است. تهران از یک سو دارای ۵۰۰ هزار واحد خالی هستیم و از طرف دیگر انسان‌هایی در فلاکت مطلق زندگی می‌کنند. این چه تعادلی است؟ این مشکلات را با دستور و بخشنامه حل نمی‌شود ؟ و در منطقه یک که باغشهر تهران بوده اساسا باغی باقی مانده است؟
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی، رسیدن به یک اجماع و فهم شهرنشینی در ایران را بسیار سخت دانست و افزود: شهری که حکایت مدنیت، حقوق، شهروند، فرهنگ و ادب، موسیقی، هنر و زیبایی، لذت، آسایش، امنیت و انسان‌های فرهیخته داشته باشد و هنوز گرفتار هستیم، تغییر بخشی موضوعات به عدد و رقم و فشار روی فشار که این عدد و رقم باید ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه دو بار استیضاح شدم اما اصلا برایم مهم نیست، اظهار کرد: ایستادن در برابر سوداگرانی که تصمیم می‌گرفتند کجای شهر چه چیزی بسازند هزینه دارد که باید آن را بپردازیم.
وزیر راه و شهرسازی‌ با اشاره به ابتدای سال ۱۳۹۲، گفت: از همان ابتدا به شهرداری اعلام شد که تا چه میزان ظرفیت سکونت‌پذیری ایجاد کردید؟ درحال حاضر ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران بیش از ۱۱میلیون نفر است درحالی که قرار بوده حدود ۸میلیون نفر در این شهر زندگی کنند.
به گفته آخوندی، به نظر می‌رسد اگر شهردار تهران بخواهد خود را شهردار موفقی معرفی کند باید بگوید که ۲ میلیون نفر به ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر اضافه کردم، در حالی که این اقدام عین بیراهه است زیرا در پایان کار باید شهر یک نشانی از ایران داشته باشد، به عنوان نمونه هزاران میلیارد تومان برای پردیس یا پرند هزینه شد اما زمانی که به این شهرها می‌روید چه نشانی از ایران می‌بینید؟
وی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری، اظهار کرد: بازآفرینی شهری به معنای بازگشتن به مفهوم مدرنیته، توسعه و ایران است که اگر بخواهیم به این مفاهیم برگردیم باید گفت‌وگو کنیم، آمار سال ۱۳۹۵ آمار تکان‌دهنده‌یی است که نشان می‌دهد کشور در چه کج‌راهه‌یی قرار داشته است. حدود ۲۴میلیون خانوار و حدود ۲۷ میلیون خانه داریم اما واقعا وضع مردم خوب است؟ این نشان از عدم تعادل مطلق است، از یک طرف ۲۷ میلیون خانه دارید و از طرف دیگر ۱۹ میلیون نفر در فلاکت زندگی می‌کنند مگر در بیابان خانه ساختن مساله بازآفرینی شهری، بافت فرسوده یا حاشیه‌نشینی را حل می‌کند؟
وی افزود: در ایران چند دهه درگیر شهرسازی خواهیم بود زیرا زمانی که یک نظام شهرنشینی از قاعده خارج می‌شود به راحتی نمی‌توان با یک تصمیم دولتی و اداری به قاعده خودش بازگردد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر فرسودگی شهرها از درون و حاشیه‌نشینی و بی‌انضباطی از برون است که دو روی یک سکه است و این حقیقت را نشان می‌دهد که اساسا مفهوم شهر، مفهوم قانون و مفهوم شهروند را از دست داده‌ایم.
 جایگاه شورای عالی شهرسازی پیش از ۱۳۹۲
پیروز حناچی معاون سابق معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان این مراسم، ‌گفت: شورای عالی شهرسازی را در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ در شرایطی تحویل گرفتم که اصلی‌ترین مشکل، جایگاه نازل این شورا در تصمیم‌گیری‌های سطح کشور بود، درواقع شورای عالی در تصمیمات کلان، محلی از اعراب نداشت.  وی افزود: مصوباتی داشتیم که در شهر تهران دو طبقه به ساختمان‌ها اضافه می‌کرد بدون اینکه تاثیرات آن دیده شود یا تغییرات وسیعی در طرح تفصیلی که تک‌تک بررسی و تلاش شد به جایگاه اصلی خود بازگردد؛ هر چند بسیاری از این اقدامات تاثیرات خود را روی شهرها گذاشته و به راحتی قابل بازگشت نیست.
محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: آنچه امروز با آن مواجهیم سرگشتگی جایگاه ایران است و زمانی که از توسعه حرف می‌زنیم هیچ تعریف روشنی را بین آحاد گروه‌های دخیل نمی‌بینیم که باید این را به مفهوم واقعی خودش بازگردانیم.
وی با اشاره به بحث عدم تعادل در توزیع جمعیت، گفت: نگاه از بالا به پایین در فرآیند برنامه‌ریزی شهری از مسائل بزرگی است که باید به آن توجه شود، بحران هویت و از دست دادن آنچه از گذشته داشتیم و انقطاع از گذشته سبب بروز مشکلاتی در شهرسازی و معماری شده است که امیدواریم در هر سه موضوع سرزمین، شهر و مقیاس ساختمان اصلاحاتی را داشته باشیم.