عباس وثیق نیا رئیس سازمان نظام مهندسی استان در نشست مطبوعاتی با اصحاب سانه که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات این اداره برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی سازمان جوانی نیست و نزدیک به ۲۰ سال از عمر این سازمان می‌گذرد بنابراین باید پاسخگوی تمام فعالیت‌ها و وضعیت ساخت و ساز باشیم.

وی افزود: باید در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز نسبت به قبل از سال ۷۶ که نظام مهندسی وجود نداشت تغییر کرده باشد که البته هر ساله شاهد تغییرات زیادی در این راستا هستیم. کلیه ساخت و سازهایی که در شهرها، روستاها و مجتمع‌های زیستی صورت می‌گیرد و با بودجه‌های غیردولتی ساخته می‌شود که باید توسط افراد دارای صلاحیت انجام گیرد و ما در تلاش هستیم تا این امر محقق شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان ادامه داد: در سال ۷۶ در نظام مهندسی نزدیک به ۳۰۰ نفر مشغول به کار بودند که بانوان تنها ۵ درصد آن‌ها را تشکیل می‌دادند و این در حالی است که در حال حاضر ۹ هزار و ۲۲۳  نفر شاغل هستند و نزدیک به ۲۵ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند.


وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهنذدسی یک سازمان مردم نهاد و غیردولتی در کشور است، گفت: این اداره باید خود اقدامات و کارهایش را به انجام برساند.
 

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با اشاره به اینکه شاید پروژه مسکن مهر در نفس خوب بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه مسکن مهر راه درستی را در پیش نگرفته است.

وی افزود: نرخ استهلاک ساختمان‌ها در کشور ۳.۲ در سال است و بنابراین اگر ۲۰ میلیون ساختمان وجود داشته باشد در سال ۶۶۰ هزار واحد آن نیازمند بهسازی و نوسازی است.

وثیق نیا تصریح کرد: باید نرخ رشد جمعیت و نیازهای مسکن در کنار یکدیگر قرار داشته باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.


رئیس سازمان نظام مهندسی استان گفت: وضعیت مسکن مهر در استان قزوین نسبت به میانگین کشوری مراتب بهتر است چرا که در بعضی از استان‌ها مسکن مهر در مناطق باتلاقی و نامناسب ساخته شده است.

وی افزود: در حال حاضر اشتغال و رکود مهم ترین چالشی است که وجود دارد و یکی از مباحثی است که نظام مهندسی نیز با آن مواجه است.

وثیق نیا تأکید کرد: شهر اسلامی شهری است که رفتار اسلامی در آن وجود داشته باشد و بدون تنش و تفرقه مردم با یکدیگر ارتباط داشته باشند بنابراین با ظاهرسازی شاختمان نمی‌توان اسم اسلامی بودن را گذاشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی در پایان گفت: توسعه ی شهری، پل، خیابان، بوستان و ساخت و سازهای دیگر توسط شورای توسعه ی برنامه ریزی و بودجه صورت می‌گرد که کارگروه‌ها و زیرشاخه‌هایی از جمله نظام مهندسی نیز در این مجموعه قرار دارد.