به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به نقل از اقتصاد آنلاین، سال ۹۶ در حالی آغاز شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بخش مسکن در رکود به سر می‌برد و بازار مسکن هنوز کم‌رمق است. این موضوع حتی در میان صحبت های حجت الاسلام حسن روحانی بعد از انتخاب مجدد به عنوان دوازدهمین رییس جمهور کشور هم شنیده شد.

برخی از صاحب‌نظران از سال گذشته پیش بینی می‌کردند که بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور، شاهد رونق در بخش مسکن خواهیم بود. این گروه دوره قبل از انتخابات را به عنوان یک فاز پیش رونقی در بخش مسکن در نظر می گرفتند.

برای بررسی شرایط مسکن در سال جدید با چند مشاور املاک صحبت کردیم تا حال و هوای بازار مسکن را از ابتدای سال تا یک هفته بعد از انتخابات بررسی کنیم.

داغ شدن معامله در تابستان

کارشناس فروش املاک در یکی از دفاتر معتبر مشاور املاک شمال تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال جدید، می گوید: از سال گذشته تا شروع خرداد تغییر محسوسی در بازار ایجاد نشده است. فقط برگزاری انتخابات سبب شد بازار از نوعی حالت انتظاری خارج شود و کسانی که تمایل دارند وارد معامله شوند، با اطمینان بیشتری به دفاتر مشاور املاک مراجعه کنند.

وی می‌افزاید: برای اینکه تغییر در بازار مسکن ایجاد شود، می بایست برنامه های ساخت و ساز مورد توجه دولت دوازدهم قرار گیرد. چرا که بدون برنامه ریزی در این زمینه بازار مسکن شرایط رونق واقعی را تجربه نمی کند. می توان گفت بدون اقدام برای ساخت مسکن، فقط معامله های کم حجم خرید و فروش در بازار شکل می گیرد.

این کارشناس فروش املاک با اشاره به اینکه در شروع سال تعداد معامله هایی که انجام دادیم خیلی کم بود، تصریح کرد: در اردیبهشت تعداد معامله ها رو به افزایش گذاشت، اما پیش بینی می کنیم که در ماه رمضان مجدد بازار دوباره به خواب برود و مجدد با شروع فصل تابستان، معامله ها در بخش مسکن داغ شود.

فروشنده هست، اما خریدار نه

یکی از مشاوران املاک در خیابان اندرزگوی تهران شرایط بازار را در سال جدید کماکان در رکود می بیند و می‌گوید: شرایط در بازار مسکن به گونه ای است که خیلی از مشتری ها تمایلی به خرید نشان نمی دهند. در بخش مسکن دو مشکل بیشتر از همه به چشم می خورد. در وهله اول دولت یازدهم برنامه مدونی در بخش مسکن ارائه نکرد و همین موضوع سبب شد بخش مسکن وارد فاز رکودی شود. اما موضوع دوم رفتار مالکان است، به این ترتیب که این افراد با قیمت های بالا و غیر واقعی اجازه نمی دهند هر خانه مطابق با شرایط خودش به فروش برسد.

وی ادامه می دهد: عامل دیگری که باعث شده بخش مسکن هنوز از رکود خارج نشود، مقایسه شرایط سوددهی بانک ها و مسکن است. سرمایه گذاران همواره به دنبال کسب سود بیشتر هستند و در شرایط کنونی که سرمایه گذاری در بانک ها و حتی بورس امن تر است، تمایل به خرید و فروش مسکن کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس فروش املاک صحبتش را این طور پی می گیرد: هر کدام از فعالان بازار مسکن شرایط خاص خودش را دارد، به همین دلیل در نهایت هر کس بسته به شرایطی که دارد برای خانه خود قیمت گذاری می کند. برخی افراد محاسبه خود را با سود بانکی انجام می دهند و برای اجاره ملک خود، مبلغ درخواستی را با سود بانکی هم سان می کنند. در نهایت هم معیارگیری قیمت خانه با سود بانکی سبب شده است، تمایل به سرمایه گذاری در بخش مسکن کم شود و در مقابل اجاره ها به طور سرسام آوری افزایش پیدا کند. به طوری که در حال حاضر فایل هایی از اجاره در دفاتر مشاوره املاک هستند که تا ۷ ماه مستاجر برای آنها پیدا نمی شود و البته چنین مواردی در زمره خانه های لوکس هستند.

انتخابات بر شرایط بازار اثر نداشت

مدیر یکی از دفاتر مشاوره املاک در شمال تهران می گوید: سود بانکی ها اگر تعدیل شود، شرایط بازار مسکن بهبود پیدا می کند. طرف های معامله با محک سود بانکی قیمت گذاری ملک را انجام می دهند. البته مشاوران املاک در نهایت بر خواسته طرفین معامله اعمال نظر نمی کنند. اما به طور مشهودی می توان دید شرایط بانک ها چطور بر رفتار معامله کنندگان تاثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش وام های مسکن و طرح های پرداخت تسهیلات متنوع بانکی چه تاثیری بر شرایط بازار داشته است، این طور می گوید: اغلب خریداران در بازار توان مالی بالایی برای بازپرداخت وام های مسکن ندارند. به همین دلیل تا زمانی که طرح های تسهیلات بانکی با شرایط مشتریان هم خوانی پیدا نکند، امکان ایجاد رونق در بخش مسکن توسط این وام های منتفی است.

این کارشناس فروش مسکن در ادامه صحبت خود می افزاید: در سال ۹۶ هم رونق محسوسی دربخش مسکن مشاهده نشده و شرایط برگزاری انتخابات و دوره بعد از آن نیز تغییر محسوسی را در بازار ایجاد نکرده است.

منتظر رونق در فصل بعد

مدیر یکی از دفاتر مشاور املاک در مناطق مرکزی تهران هم می گوید سرنوشت انتخابات تاثیر کوتاه مدت بر بازار مسکن ندارد و برای رویت نتایج آن می بایست حداقل تا ۳ ماه آینده صبر کرد.

وی صحبتش را این طور پی می گیرد: در حال حاضر بازار فقط در بخش اجاره شرایط مطلوبی دارد و این روند به دلیل اینکه فصل اجاره مسکن است، رخ داده است، اما برای رونق خرید و فروش می بایست منتظر بمانیم. به طور معمول حجم معامله ها خرید و فروش در پاییز و زمستان بیشتر است، که امسال هم باید صبر کنیم تا ببینیم چه شرایطی پیش می آید.

این کارشناس فروش مسکن در خصوص اجاره مسکن این طور می گوید: در حال حاضر مشتریان حاضرند خانه اجاره کنند، چرا که توان شان برای خرید مناسب نیست. مالکان هم که این تمایل مشتریان را می دانند در نرخ گذاری اغلب رعایت انصاف را نمی کنند. به همین دلیل می توان گفت آنچه که در رسانه ها به نقل از مسولان بخش مسکن روایت می شود مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی اجاره در سال جاری، در سطح جامعه تحقق ندارد و اجاره ها نسبت به سال گذشته با درصد بیشتری بالا رفته است.