هر چند در نگاه کلی بازار مسکن سال ۹۶ را خوب و امیدوار کننده آغاز کرده است، اما هنوز نمی توان ادعا کرد که بخش مسکن از رکود خارج شده است.

اواخر سال  ۹۵  و اوایل سال جاری بازار مسکن به سمت خروج از رکود گام‌هایی هرچند کوتاه برداشت اما حالا باز هم سایه رکود به بازار مسکن‌ رو کرده ضمن اینکه انتخابات و فضای سیاسی کنونی کشور نیز بر پابرجا ماندن این وضعیت  تاثیر زیادی داشته است.

در این میان، به گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در فروردین‌ماه امسال در بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران، ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال بود که نسبت به اسفند ۹۵ کاهش ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در حال حاضر قیمت مسکن نسبت به چندماه گذشته کاهش قیمت داشته است که کارشناسان این کاهش قیمت را رکود در بازار مسکن می‌دانند. البته مولفه های بسیاری در رکود بازار مسکن موثر اند در این میان اما نرخ مسکن یکی از مهم ترین موضوعاتی است که می‌توان وضعیت بازار را شناسایی کرد. حالا رکود موجبات کاهش قیمت مسکن را فراهم کرده است. بر اساس قوانین بازار زمانی که کاهش قیمت رقم می‌خورد خرید و فروش نیز به شدت کاهش پیدا کرده و رکود بر بازار مسکن چیره خواهد شد. 

البته برخی از کارشناسان اما نوید خروج از رکود بازار مسکن را در نیمه دوم سال ۹۶ می‌دهد. بدین ترتیب بازار مسکن که پیش‌بینی می‌شد در سال جاری وارد فاز پیش رونق شود، حالا تحت تاثیر فضای انتخاباتی دچار افت معاملات شده است.  با این وجود، فعالان این حوزه امیدوارند که مقدمات خروج از رکود بخش در نیمه دوم فراهم شود.

چندی پیش حسام عقبایی، رییس اتحادیه املاک کشور درخصوص وضعیت بازار مسکن گفت: به طور قطع بازار مسکن تا پایان انتخابات با ثبات نسبی همراه خواهد بود.

برخی معتقدند که لازمه رونق یافتن بازار مسکن اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی بوداما این موضوع عملیاتی نشد. اگر این بنابراین اگر اتفاق در سال جاری بیفتد آغاز رونق مسکن است اما اگر این موضوع عملی نشود نباید منتظر خروج از رکود باشیم. با این حال برخی دیگر امیدوارند که اواخر شهریورماه دوره پیش‌رونق مسکن خواهد بود و نیمه دوم سال جاری رونق به بازار مسکن روی  می‌آورد.
 
به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران معاملات مسکن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تغییرات مثبت همراه بوده و براساس محاسبات انجام شده بازار مسکن رشد ۱۵ درصدی را طی چند وقت اخیر تجربه کرده است. او معتقد است که خردادماه به طور حتم با افزایش حجم معامله ها همراه است اما این شرایط به نحوی نخواهد بود که به افزایش قیمت هم منجر شود.

برخی از کارشناسان در خصوص رکود بازار مسکن می‌گویند: رکود بخش مسکن در بخش خرید و فروش با کاهش حجم معامله ها همراه است، اما در سال هایی که مسکن در رکود به سر برد اجاره مسکن با افزایش قیمت ها صورت گرفت، که این وضعیت با طبیعت رکود ناهمخوان بود. این افزایش به طور عمده تحت تاثیر نگاه درآمدزایی به خانه های اجاره ای بود که مالکان آنها تلاش داشتند مطابق با سود پرداختی بانکی به حساب های سپرده بلند مدت منتفع شوند.

هر چند در نگاه کلی بازار مسکن سال ۹۶ را خوب و امیدوار کننده آغاز کرده است، اما هنوز نمی توان ادعا کرد که بخش مسکن از رکود خارج شده است، به نظر می رسد برگزاری انتخابات و افزایش جا به جایی خانواده ها در خردادماه بتواند دوره‌ای از پیش رونقی بخش مسکن را در ماه های آینده ایجاد کند.

پس از ۴ سال رکود در بازار  اکنون کارشناساننوید خروج از رکود را در نیمه دوم سال می‌دهند که البته هنوز هم مشخص نیست که پیش بینی ها چقدر رنگ واقعیت به خود بگیرد.