رکود مسکن چهارساله شد و نشانهای از رونق نیز نمایان نشد؛ به این ترتیب یکی از طولانیترین دورانهای رکود در این بازار استراتژیک رقم خورد.
به گزارش افکارنیوز، پیش‌بینی برخی فعالان مسکن برای ورود به دوران رونق مسکن در نیمه دوم سال ۹۵ نیز درست از آب در نیامد، که باعث شد برخی از نیمه دوم سال ۹۶ به عنوان زمان احتمالی خروج از رکود در بازار مسکن سخن بگویند.
بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که اگر با افزایش درآمدهای نفتی، بودجه عمرانی بیشتری به پروژه‌ها تزریق شود و سیاست‌های کنترل تورم نیز تا حدودی نادیده گرفته شود، امکان خروج مسکن از رکود در نیمه سال ۹۶ وجود دارد.
به گفته این کارشناس باتجربه، تمدید رکود مسکن می‌تواند به جمع شدن فنر تقاضا در این بازار دامن بزند و در سا ل‌های آینده خطر رشد ناگهانی قیمت را ایجاد کند.
گزارش بانک مرکزی از آمار معاملات مسکن در سال ۹۵ نشان می‌دهد که در طول ۱۲ ماه تعداد معاملات در شهر تهران 5.4 درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات مسکن در ماه پایانی، سال اما تداوم رکود را نشان می‌دهد.
بر این اساس در اسفندماه سال ۱۳۹۵ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 12.2 هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل (بهمن‌ماه) و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 21.6 و 6.4 درصد کاهش نشان می‌دهد.
رکود بازار مسکن با افزایش قیمت همراه بوده است. متوسط قیمت یک متر زیربنای مسکونی در تهران ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به میزان 1.5 و 5.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.